INFORMEREN – Betrokken en actief

De Bibliotheek draagt bij aan de ontwikkeling en ontplooiing van individu en samenleving. Kennis en informatie halen we niet alleen uit boeken, maar verkrijgen we ook door ons te verdiepen in andere mensen en onderwerpen. De Bibliotheek organiseert en faciliteert gesprekken, ontmoetingen, lezingen, cursussen, workshops en exposities. Vrijwel altijd in samenwerking met lokale partijen. Zo is de Bibliotheek de plek om kennis, gedachten en overtuigingen met elkaar uit te wisselen.

Evenementen Informeren OLD 2019

Activiteiten

De Bibliotheek is als maatschappelijk hart van de samenleving dé plek voor persoonlijke ontwikkeling. Het aantal lezingen, workshops, cursussen, exposities en andere activiteiten waarbij mensen zich afgelopen jaar verder konden ontwikkelen en ontplooien, is het afgelopen jaar gegroeid.

Literaire lezingen

LezingDeze groei is mede mogelijk gemaakt door de samenwerking met Landgoed de Wilmersberg en Boekhandel Broekhuis. Met deze lokale partners hebben we het afgelopen jaar 8 lezingen georganiseerd met grote namen zoals Griet op de Beeck en Rutger Bregman als sprekers. In totaal hebben we met deze lezingen rond de 1375 gasten mogen ontvangen in de Wilmersberg.

Exposities

De exposities in de Bibliotheek Oldenzaal zijn veelal in samenwerking met lokale partners tot stand gekomen. Voorbeelden van exposities zijn de foto’s van de Week van de Ouderen, Welberg schilderijen en figuratieve tekeningen van Marjo Hesselink.

We hebben in oktober een klein groepje ouderen een mooie ochtend mogen geven Expositietijdens de Nationale voorleeslunch waarbij ze onder het genot van een kop koffie en een broodje hebben geluisterd naar een mooi verhaal.

Studie- en leeskringen

Een belangrijke en vaste kern binnen de Bibliotheek, als we het hebben over ontmoeting en persoonlijke ontwikkeling, zijn de studie- en leeskringen die we in de Bibliotheek hebben. Deze zijn erg populair in Oldenzaal. Er zijn momenteel 10 kringen die we in de Bibliotheek mogen ontvangen en faciliteren. In totaal zijn er bijna 100 lees- en studiekringleden.

In 2019 is er een breiclub gestart in de Bibliotheek waar momenteel 13 vaste bezoekers aan deelnemen. Bovendien bieden we twee keer per jaar taalcursussen aan in de talen Arabisch, Frans, Italiaans, Spaans en Engels. De groepen hebben elk tussen de 7 en 15 cursisten.